מיתוס הגלריות

גלריות הינן הפתרון הכלכלי המשתלם ביותר במידה ועולה הצורך בהוספת שטח יעיל ובטיחותי להאנגרים ומבני תעשייה נוספים. כאשר הגלריה בעלת איכות גבוהה ומתוכננת בקפידה ע”י מהנדסים בטרם ייצור האלמנטים ובהתאמה לצרכי הלקוח, ניתן להגיע למטרות העליונות של הוספת שטח שמיש למבנה מבלי לפגוע בקיים ובהוצאה כספית לא גבוהה. מטרות אלה וממצאים נוספים עלו מסקר שנערך בנושא “גלריות במחסני האנגר” שנערך ע”י “קבוצת המחקר של פירלס” (Peerless Research Group) עבור חברת “קיוביק דיזיין” – ספקית גלריות בהתאמה אישית.

הסקר שנערך בשנת 2013 וכלל 406 אנשים המעורבים בתכנון ובניה, בתפעול ובניהול האנגרים, אשר סיפקו תובנות אישיות לגבי השימוש בגלריות, קריטריונים שונים והיתרונות הבולטים של הגלריה. אחד הממצאים העיקריים שעלו הוא הדרישה של חברות רבות להגדלת השטח השמיש בתוך המפעל/האנגר. 51% מהמשתתפים בסקר השיבו כי הם נדרשים לתוספת שטח בשנתיים הקרובות וכאשר נשאלו עד כמה הם קרובים לקיבולת מלאה, כלומר, לניצול המקסימאלי של השטח שברשותם, השיבו 44% מתוכם כי הגיעו לניצול של לפחות 90 אחוזים משטחם. 7% מתוכם השיבו כי הגיעו כבר לקיבולת המקסימלית (תרשים 1).

כשבוחנים את המציאות של שוק הגלריות, קריטריונים ויתרונותיה של הגלריה, הסקר מעלה מיתוסים שככל הנראה קיימים בגלריות שתוככנו לייצור במפעל והרכבתן בשטח. לפניכם מוצגים מספר חששות ומיתוסים שיש לבחון:

א. בטיחות וקיימות – המיתוס לגבי השיטה בה גלריות תוכננו לייצור במפעל ומורכבות בשטח היא שזו נושאת עומסים קטנים יותר לעומת גלריות שתוכננו ע”י משרדי קונסטרוקציה ומיוצרות ומורכבות בשטח ע”י קבלן.

ב. זמן ועלות – הרעיון של גלריות שמותאמות מראש לדרישות הלקוח ומיוצרות במפעל ומורכבות בשטח הן יקרות יותר ו/או אורכות זמן רב יותר לתכנון, בנייה והרכבה.

ג. נגישות ויעילות – המיתוס לגבי כך שגלריות מגבילות את השטח, בעלות נגישות מוגבלת ופוגעות ביעילות.

ד. גמישות ותסבולת – הרעיון בו גלריות אינן יכולות לספק דרישות וצרכים בצורה קלה ופשוטה כמו עומסים כבדים חריגים או הרחבה עתידית של הגלריה.

כעת, ננסה לבחון את המיתוסים הנ”ל ונראה כיצד הם מתייחסים לתובנות שעלו מתוך הסקר שנערך.

תחילה, חשוב לציין את האפשרויות בנושא תכלית החלל והצרכים הנדרשים עבורו ואת הגישות והשיטות השונות בנושא בניית והרכבת גלריות. במקרה של הרחבת החלל ו/או השטח, מציין ג’ון מור, סמנכ”ל חברת קיוביק דיזיין, “לרשות בעל המפעל/האנגר/חנות וכו’ ישנה האפשרות בהרחבת המבנה או באפשרות של השכרת שטח נוסף וכמובן את האפשרות של הרחבה לגובה בדרך של מציאת חלל אנכי בתוך המבנה הקיים וניצולו לרמה מקסימאלית. כאשר בוחרים באפשרות האחרונה, הרחבה לגובה, הפתרון האידאלי והאולטיבטיבי הינו בניית גלריה או משטח כלשהו שמנצל בצורה חכמה ויעילה יותר את הגובה המלא של המבנה ואת נפח המבנה”.

מבני גלריות יכולות להבנות בשתי דרכים בסיסיות. הדרך הראשונה היא באמצעות תכנון הגלריה במשרדי מהנדסי קונסטרוקציה ולאחר מכן ובנפרד, בניית הגלריה בשטח ע”י קבלן.

הדרך השנייה היא באמצעות בחירה של גלריות שתוכננו מראש ע”י צוות מהנדסים ומותאמת ללקוח, מיוצרות בשלמותה במפעל ומשונעת לשטח הלקוח להרכבה פשוטה, מהירה ויעילה באמצעות ברגים.

בטיחות וקיימות – מאפיינים של קיימות למשך זמן ומאפיינים בטיחותיים כגון חוזק לדוגמא, מהווים את עיקר הדאגה ו/או העניין בנוגע לגלריות. על פי הסקר (תרשים 2), ניתן לומר שבאופן עקבי בטיחות מדורגת בראש הקריטריונים ואחריה ברשימה נושא החוזק והקיימות ונושאים הנוגעים ומתייחסים לתסבולת הגלריה מבחינת כושר נשיאת העומסים הפועלים. דעה שגויה אשר רווחת ונפוצה בשוק היא שגלריות צריכות להיות מתוכננות על ידי קבלן ולאחר מכן להבנות בשטח על ידו לצורך “קבלת החוזק והקיימות” אשר זה ידאג לספק. גלריות שתוכננו מראש והותאמו ללקוח מספקות את החוזק הנדרש ואת הבטיחות הנדרשת במידה וזו תוכננה ויוצרה בתהליך מחמיר, קפדני ואיכותי, עם החומרים המתאימים ביותר והחלטות תכנון נכונות ומושכלות להבטחה רמה גבוהה ומספקת של בטיחות וקיימות.

“אנחנו לא רוצים להחמיר ולתכנן עם חומרים עודפים מעבר לדרוש, אך אנו נספק תמיד את כמות הפלדה הנדרשת בכדי לתמוך את העומסים שהלקוח מבקש ולכמות הנדרשת לפי חוקי הבנייה והתקנים”, מציין סמנכ”ל קיוביק דיזיין. בכדי לפעול בהתאם לחוקים ולתקנים הרלוונטים, חברות מובילות בשוק העולמי של תכנון וייצור גלריות, מעסיקות מהנדסים בעלי ידע וניסיון, אשר אלו חתומים על התוכניות. בדרך זו, חברה מחליטה על שיטת יישום הגלריות שהיא מתכננת ומייצרת, ושיטה זו צריכה לעלות על כל הדרישות הבטיחותיות של מבנה, אפילו באיזורים סייסמים מוגברים (עם הסתברות גדולה יותר לרעידות אדמה).

זמן ועלות – בזמן שגלריות שתוכננו לפי השיטה השנייה, הינן חזקות ובטיחותיות, החסרון שנתפס בעיני השוק הוא הזמן שמוקדש עבור תכנון והתאמה, עריכת מכרז והצעות מחיר ובניית הגלריה. אף על פי כן, ברוב המקרים, חברות מובילות בשוק מסוגלות לתכנן, לייצר ולהרכיב גלריות מותאמות ללקוח בזמן שלא עולה על שמונה שבועות. מילות המפתח עבור יעילות הזמן והכסף של גלריות מותאמות מראש הן מודולריות וחזרתיות. בעזרת אלמנטים, חומרים, אביזרים ושיטות ייצור נפוצות, אך עם זאת בהתאמה אישית לכל גלריה, השיטה השנייה מפחיתה הן במשך התכנון והביצוע והן מבחינת עלויות. בעקבות כך שיצרני הגלריות המתוכננות מראש עושים שימוש במרכיבים, אביזרים וטכניקות מוכחות וידועות, הם מיד מתייעלים, הן בתכנון והן בביצוע בכל אחת מן הגלריות בהן היצרן יעסוק. יצרנים אלו, עושים אופטימיזציה של תכנון, ייצור והרכבת הגלריות המותאמות מראש, ובכך מצליחים לייצר גלריות מותאמת לכל לקוח בנפרד במשך זמן ביצוע ובעלות ללא תחרות ובאופן עקבי.

יעילות ונגישות – גלריות בהתאמה אישית שמיוצרות מראש, יכולות להכיל בתוכן את הכמות האופטימלית של נקודות גישה כגון מדרגות או מעלית בכדי לצמצם “טיולים מיותרים” ובכדי להבטיח יעילות. על פי הסקר שנערך בשנת 2013, 24% מהנסקרים השיבו כי החסרון הפוטנציאלי שמופיע לעיתים קרובות בגלריה הוא נושא הנגישות והמדרגות, כאשר 13% השיבו “גורם לאי יעילות”. תקנים מקומיים הנוגעים בנושא הבנייה דורשים מספר מינימאלי מסויים של נקודות גישה, אך בתכנון גלריה עבור לקוח ספציפי ו/או יחודי ניתן לכלול מספר גרמי מדרגות, סולמות ונקודות גישה נוספות ככל שזה יבקש וידרוש. בנוסף, התכנון יכול לכלול בתוכו גם מתקני הרמה ורטיקליים שונים כגון מעלית לצורך הרמה והורדה של משא, מסועי שינוע וכדומה. עוד מוסיף ומציין מור, סמנכ”ל חברת קיוביק דיזיין, “נגישות היא עניין שניתן לפתור באמצעות הוספת גרמי מדרגות או מתקני הרמה. מעליות וגלריות משתלבות בצורה טובה יחד במטרה לייעל את תנועת בני אדם, משא וסחורות בין מפלסים (קומות)”. כמובן, כשמעריכים יעילות במהלך הרחבת החלל והשטח, יש לקחת בחשבון את האלטרנטיבות. באופן בלתי נמנע, כשמדובר בגלריות, פירוש הדבר הוא עלייה במדרגות, טיפוס בסולם או שימוש במעלית המשא אך כנגד, יש להשוות אופציה זו לאחרת – שימוש בשטח אחר שלא בתחום המפעל/המבנה הקיים ונמצא במרחק שככל הנראה עולה על 1 ק”מ.

גמישות ותסבולת – בתכנון גלריות שמיוצרות מראש, מתאפשרות מספר רב של נקודות גישה ואלה עולות בקנה אחד עם צרכים נוספים ודרישות נוספות. זהו נתון חשוב בשוק. למעשה, 60% מהמשיבים על הסקר שנערך בשנת 2013, ציינו כי “קסטומיזציה” (התאמה אישית לצורכי הלקוח) הינה חשובה במידה רבה מאוד (תרשים מספר 3). הגמישות באה לידי ביטוי באופן בו התכנון הכללי כולל מרכיבים נפוצים שחוזרים על עצמם (מודלריות). גלריות אף ניתנות להרחבה, ובמקרים מסויימים, גם להיות פריקות במידה ונדרש להעבירה למקום/מפעל חדש. גלריות גם יכולות להיות מתוכננות עם תסבולת המתאימה והרצויה במידה וישנם עומסים חריגים כבדים או מסוע המחובר לגלריה שמנייד משא כבד. חברות מובילות בעולם מתכננות בכל גודל שנדרש, בכל חוזק ולכל עומס, בכל צורה גיאומטרית ועם התסבולת הנכונה. “אנשים בדרך כלל מופתעים לגלות כיצד גלריות שמתוכננות מראש יכולות להתאים בדיוק לדרישתם המיוחדת”, מציין סמנכ”ל קיוביק דיזיין ומוסיף, “ישנן המון אפשרויות יישום עבור גלריה”. חלק מן המפעלים התעשייתים משתמשים בגלריה למטרת משרדים ובכך ניתן לפקח על תהליך העבודה בצורה קרובה וטובה יותר מאשר במצב בו משרדו של המפקח נמצא במבנה משרדים נפרד מהמפעל. שימוש נוסף של גלריות הוא עבור עבודות מפעל שלא דורשות גובה עבודה גדול וגבוה, כגון הרכבת אביזרים וחלקים קטנים וכדומה. “בדרך כלל הלקוח לא מבין את מלוא הפוטנציאל של שטח המפלס שקיים ברשותו”. תפקידן של החברות שמייצרות גלריות מותאמות מראש, היא להסביר ללקוח את כלל אפשרויותיו לתכנון השטח שברשות הלקוח. כמו כן, תפקידן להמליץ ולייעץ על הדרך הנכונה עבור סידור המפעל בהנחה שגלריה חדשה נוספת לעסק הן מבחינת דאגה לשטח עבודה פתוח מקסימלי והן מבחינת אחסון נכון ויעיל של חומרים שונים (מעל או מתחת לגלריה).

המשוב שמולא על ידי המשתתפים בסקר אימת את מגוון האפשרויות והיישומים של גלריה. חלק מהמשיבים ציינו שהגלריות שלהם הן למטרות של עבודות פשוטות, בעלות ערך מוסף, שאינן דורשות גובה עבודה רב, בזמן שכמות כפולה מהמשיבים ציינו שהגלריות שלהם למטרות משרדים. אחרים ציינו שהגלריות שלהם מהוות חלק מתהליך הייצור של המפעל, לדוגמא גלריה עם מסוע.

מסקנות – עם עליית הצורך בשטחי עבודה נוספים במפעלים, האנגרים ומבני תעשייה אחרים והקונצנזוס השורר בשוק בנוגע לכך שגלריות משתלמות כללית בנושא זה, ייתכן ואין זו הפתעה ש 43% מן החברות שהשתתפו בסקר משנת 2013, בעלות גלריה משלהן מתוך המבנה של העסק.

כאשר חברות מבינות שגלריות הן הפתרון עבור הצורך בניצול שטח המבנה, חשוב לזכור שגלריות שמתוכננות ומותאמות מראש יכולות להיות חזקות, יציבות, עמידות ובטיחותיות לא פחות מגלריות שנבנו בשיטה “הישנה והקונבנציונאלית” של קבלן שבונה ומתקין את הגלריה בשטח.

חשוב גם להבין שגלריות איכותיות שמתוכננות מראש, ניתנות להתאמה אישית לכל צרכי הלקוח הן מבחינת עומסים גדולים ותסבולת הגלריה והן מבחינת נקודות גישה ויעילות הגלריה.

תפריט נגישות

התחל שיחה
צריך עזרה?
STB חדשנות בבניה -
נשמח לעזור בכל שאלה